LUMEN udgiver sin syvende årsrapport

Dette nytår markerer LUMEN-centrets syvårsjubilæum. I det forløbne år har vi haft travlt med at færdiggøre publikationerne for de projekter, der netop er afsluttet. Et bind er allerede udkommet som nummer 100 i R5AS-serien, hvilket vi er meget stolte af. Yderligere to bind fra samarbejdsprojekter vil blive udgivet næste år. Nina J. Koefoed er begyndt på sit fantastiske arbejde med at digitalisere omkring 130.000 supplikker fra enevælden - en ekstraordinær kilde til forskningsmateriale. I marts var hun månedens Carlsberg-stipendiat. I marts organiserede Bo Kristian Holm en samarbejdsworkshop mellem TARF og Nordic Luther Network på Sandbjerg Gods, og gav en keynote om den tidlige og den sene Luther, som senere blev publiceret i Lutherjahrbuch. På den årlige REFORC-konference i maj gav Nina J. Koefoed en keynote med titlen "The Lutheran Household - a Social and Institutional Legacy in Danish Society", og tidligere post.doc. i LUMEN Maria Nørby Pedersen præsenterede sit igangværende postdoc-arbejde i en plenarforsamling: "Taking Care of the Poor through Poor Relief Legislation in Early Modern Denmark".

I år er Nina J. Koefoed også blevet forfremmet til professor og vil holde sin tiltrædelsesforelæsning den 8. marts. Bo Holm er gået i gang med at arrangere den 15. internationale kongres for Lutherforskning, som finder sted i Aarhus i august 2026. 70 år efter den første Luther-kongres, også i Aarhus. Lige før jul tildelte Carlsbergfondet Bo Holm et monografi-stipendium til projektet "The Consolation of Theology in Luther's and Melanchthon's Later Writings".

Læs mere i årsrapporten.

Oops, an error occurred! Code: 202405021616297c327e58